Att slänga mat

Jag hatar att slänga mat. Får alltid en liten klump i magen av det och försöker titta bort för att slippa se vad det är jag egentligen gör. Idag jobbade jag i köket på en förskola och det är jättekul och mysigt att styra i köket en hel dag, men det värsta med hela dagen var att jag var tvungen att SLÄNGA nästan mer än hälften av all den mat som levererades dit. SJUKT MYCKET mat alltså och jag förstår mig inte på de häringa nedrans systemen. Jag är inte speciellt insatt och vet inte riktigt hur det fungerar, men herregud, så svårt kan det väl inte vara att ha en vettig organisation på det hela?

  • För det första: GÖR INTE SÅ JÄVLA MYCKET MAT! Det lagas allt för mycket mat (antagligen i hela Sverige) varje dag och väldigt mycket måste kastas. Jag tycker faktiskt att man borde kunna chansa lite och göra mindre mängd mat. Barn äter oftast inte så himla mycket mat, men får ändå i sig det de behöver. Många äter nog för mycket ibland också, bara för att det finns, så det är inte hela världen om inte alla barn får tre portioner var. En skulle faktiskt räcka. I Norge får alla barn i förskola och skola ta med sig egen lunch och de flesta äter cirka två, tre mackor. MACKOR! Inte tre portioner spagetti och köttfärssås. Vi har det sjukt jävla för bra, och skulle säkert klara oss med hälften av den mat som görs.

  • För det andra: OM vi nu måste göra så nedrans mycket mat, kasta den inte dååååååå! Frys in och spara, samla ihop och ge till hemlösa, låt personalen ta med lite hem (vilket är förbjudet), bara TA VARA på maten. Men det är väl typiskt, oss människor och speciellt svenskar, att inte "orka", så då slänger vi saker istället. Frustrerande. För helt ärligt, jag skulle väl säkert kunna starta något ståhej om detta och gå till politikerna och tjata och kaaaaanske efter lååååång tid, få något tillstånd att få göra något med all denna mat. Kanske. Men jag orkar inte.


    Poängen är
    Gör inte för mycket mat
    Ta vara på den mat som finns
    Ta inte mat för givet (folk svälter osv.)

 


Kommentarer
Postat av: Julia

Samma på mitt jobb, vi slänger sjuuuukt mkt mat :-/

2012-06-07 @ 23:42:56
URL: http://Jullan.finnen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0