När nya smaklökar föds

Jag älskar ju mat och att äta. Jag älskar också att hitta nya smaker som jag tycker om. Ju mer att äta desto bättre, tänker jag.. De senaste åren har jag börjat gilla massa saker som jag innan inte alls tyckt om. Låt mig berätta:
 
  • Champinjoner. Hatade det ända fram tills jag bodde i Oslo, då vi alltid använde färska. Hatar fortfarande konserverade.
  • Tomater. Hatade det fram tills jag var i Brasilien. Där var de så fruktansvärt goda att det inte gick att motstå dem.
  • Ärtsoppa. Hade fram tills förra året bara smakat den man fick i skolan.. Nästan allt annat är ju godare, speciellt hemmagjord från grunden.
  • Kolsyrat vatten. Har aldrig gillat kolsyra speciellt mycket, och dricker nästan aldrig läsk. Men så, en väldigt varm morgon i juni, när jag befann mig i ett tält på ett flygfält, hade jag helt plötsligt inget val. Jag var av någon anledning fruktansvärt törstig och Paulina satt där med en stor flaska Ramlösa. Jag drack och det. Var. Så. Gott.
  • WHISKY! Detta är jag nog mest stolt och glad över. Har länge tyckt att det är superäckligt, men samtidigt känt på mig att jag kommer lära mig en vacker dag, jag har det ju liksom i generna. Den vackra dagen har kommit och jag kan nu njuta av ett glas whisky med is ibland.
Spännande att se vad mina smaklökar hittar på härnäst.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0